01.10.2011

How to halve your risk of Alzheimer's

Zo halveer je je kans op Alzheimer

Nu zijn er volgens de World Alzheimer Reports [alz.co.uk] ongeveer 40 miljoen mensen met Alzheimer op deze planeet, maar dat aantal verdubbelt elke 20 jaar. Alzheimer wordt een epidemie. Of die jou gaat treffen hangt voor een belangrijk van jezelf af. Volgens epidemiologen van het Amerikaanse Taub Institute zijn er twee leefstijlfactoren die gezamenlijk je kans op Alzheimer halveren.

Als de zorg voor demente ouderen een land was, aldus het World Alzheimer Report 2011 [Link], dan was het de 18e economie in de wereld. In de komende decennia zal dat land nog verder stijgen op de ranglijst van economieën. Dat betekent niet dat de volksrepubliek Dementia een rijk land wordt, waarin het aangenaam toeven is.

Nu al leeft 58 procent van de ouderen met dementie in niet-rijke landen, waar de zorgvoorzieningen niet optimaal zijn. In 2050 zal dat 71 procent zijn. Bovendien staat ook in de rijke landen de zorg onder druk.


Zorgwekkende cijfers. Voor de meesten van ons is het vooruitzicht om de laatste jaren van je leven te lijden aan Alzheimer so-wie-so verschrikkelijk. De statistieken geven voer aan nachtmerrieachtige toekomstfantasieën waarin onze samenleving verschrikkelijke dingen met onze dementerende ouderen gaat doen.

Een tegengif tegen die sombere scenario's kun je vinden in de studie die het Taub Institute in 2009 publiceerde in het sjieke JAMA. Daarin volgden de onderzoekers een kleine tweeduizend gezonde ouderen in New York van 1992 tot 2006. De onderzoekers legden de leefstijl van de ouderen vast, net als hun gezondheid.

Aan de hand van hun dieet verdeelden de onderzoekers de ouderen in twee groepen: ongezond [low diet score] en gezond [high diet score].

Aan de hand van de hoeveelheid lichaamsbeweging [physical activity of PA] verdeelden de onderzoekers hun de ouderen in 3 groepen. Ouderen kwamen in aanmerking voor het predicaat no PA als ze niet meer van de bank kwamen, some PA als ze wekelijks 6 min intensief, 24 min matig-intensief of 80 min licht-intensief lichamelijk actief waren, en much PA als ze wekelijks 78 min intensief, 138 min matig-intensief of 228 min licht-intensief actief waren.

Je ziet hieronder dat de ouderen met much PA en een high diet score maar liefst de helft minder kans hadden op Alzheimer dan ouderen die minder bewogen en ongezond aten.






"Our results support the potentially independent and important role of both physical activity and dietary habits in relation to AD risk", concluderen de onderzoekers. Ondanks hun prachtige resultaten blijven ze bescheiden. "These findings should be further evaluated in other populations."

Bron:
JAMA. 2009 Aug 12;302(6):627-37.

Meer:
Het anti-Alzheimerdieet is een oude bekende (29-9-2011)
Reageerbuisstudie: ashwagandha remt Alzheimer (27-6-2011)
Visolie voor boksers (28-5-2011)
Visvetzuren houden verouderende muis langer in leven (26-5-2011)
Dierstudie: combinatie creatine en Q10 beschermt hersencellen, verlengt levensduur 21.05.2011
Beter leren met supplementencocktail (27-9-2008)
Stofje in mandarijnen verbetert geheugen (31-7-2008)
Experimenteel Alzheimermedicijn etanercept is geen brain steroid (12-1-2008)
Epicatechine en lichaamsbeweging verbeteren het geheugen (1-6-2007)