Opgeladen: 28-11-2017
Opgeborgen in: Medische horror, Nieren
Translation: A bodybuilder, injectable vitamins, renal injury and thirty kilos of muscles (29-11-2017)

Een bodybuilder, injecteerbare vitamines, kapotte nieren en dertig kilo spieren

Het gebeurt in onze contreien niet zoveel dat bodybuilders zichzelf injecteren met vitamines die eigenlijk zijn bedoeld voor vee. Dat mag zo blijven, vinden wij na lezing van een artikel dat Peruaanse artsen, verbonden aan de Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas hebben gepubliceerd in Nefrologia. Is u klaar voor een staaltje medische horror van de bovenste plank?

De bodybuilder
Een bodybuilder van 30 jaar ging naar het ziekenhuis omdat hij extreme buikpijn had, misselijk was en moest overgeven. Hij gebruikte al 4 jaar anabole steroïden en injecties met vitamine A en D. Elk maand injecteerde de man zichzelf met 2.1 miljoen eenheden vitamine A, zestigduizend eenheden vitamine D en 55 eenheden vitamine E. Het preparaat was eigenlijk bedoeld voor vee.

Daarnaast injecteerde de man zichzelf ook al gedurende twee jaar met een kosmetische en spiervergrotende mineral oil.

In het bloed van de bodybuilder zit teveel PTH en teveel calcium, en op scans zien de artsen dat de nieren van de man zijn aangetast. Ze ontdekken ook een paar nierstenen. De artsen vermoeden dat vooral de ingespoten vitamine A, en misschien ook de vitamine D, de calciumspiegel heeft verhoogd, en dat die vitale delen van de nieren heeft verkalkt.

Verloop
De bodybuilder moet door complicaties - door langdurig overgeven scheuren zijn darmen, waardoor weer ontstekingen ontstaan - twee maanden in het ziekenhuis blijven. De artsen behandelen zijn nieren met corticosteroïden, plaspillen en infusen met een zoutoplossing.


Een bodybuilder, injecteerbare vitamines, kapotte nieren en dertig kilo spieren


Een bodybuilder, injecteerbare vitamines, kapotte nieren en dertig kilo spieren




Als de man na twee maanden weer is hersteld en het ziekenhuis mag verlaten, is hij meer dan dertig kilo afgevallen.

Conclusie
"Clinicians need to be aware that anabolic steroids and multivitamin abuse can occur with relative frequency and their use can be surreptitious", besluiten de artsen hun artikel. "The simultaneous occurrence of nephrocalcinosis, nephrolithiasis, acute kidney injury and acute pancreatitis may be a clue to the diagnosis of associated chronic hypercalcemia."

Bron:
Nefrologia. 2015 Nov-Dec;35(6):598-600.

Meer:
Bodybuilder spuit kokosolie in zijn armen (3-12-2016)
Bodybuilder vergiftigt zichzelf met vitamine D-injecties (21-3-2015)
Veterinaire vitamines beschadigen nieren bodybuilder (6-8-2009)


Veel anabolengebruikers lopen rond met kapotte nieren
Over Focal Segmental Glomerulosclerosis, glomeruli en anabolen.

Chemische farmacologisch ondersteunde bodybuilder overleeft hart- en nierinfarct
Medische horror uit Turkije.

Don Long krijgt een nieuwe nier
Dit stukje is 15 jaar oud, maar jammer genoeg nog steeds actueel.