16.05.2011

Diabetes door kuur met trenbolone

Artsen uit het Amerikaanse Jacksonville hebben een geval beschreven van een 33-jarige chemische bodybuilder die na een kuur met trenbolone - door de artsen consequent maar abusievelijk aangeduid als bovine growth hormone - suikerpatiënt werd. In Human and Experimental Toxicology tasten de artsen in het duister over hoe dat precies mogelijk is.

Trenbolone acetate
De bodybuilder was binnen komen lopen bij de afdeling voor spoedeisende hulp. Hij vertelde dat hij een paar weken geleden steeds meer dorst was gaan krijgen, meer was gaan drinken en dus ook steeds meer was gaan urineren. Vier dagen geleden werd hij ook nog misselijk, koortsig en kon hij ook niet goed zien.

Dat zijn klassieke symptomen van diabetes en dus prikten de artsen zijn bloed. En verdraaid - de glucosespiegel van de bodybuilder was met 1082 mg/dl alarmerend hoog.

De symptomen waren begonnen nadat de man een kleine vier maanden had gekuurd. Hij had testosteron en trenbolone acetate gebruikt. Die trenbolone had de man zelf gemaakt: hij had veterinaire Finapliximplantaten gekocht, het plastic opgelost en het anabole steroid opgevangen en in vials gestopt. Dat hormoon had hij vervolgens ingespoten. Een nadeel van die methode is - los van de mogelijkheid van verontreiniging - dat gebruikers vaak niet precies weten hoeveel ze nu injecteren. Dat was ook nu het geval.


Artsen uit het Amerikaanse Jacksonville hebben een geval beschreven van een 33-jarige chemische bodybuilder die na een kuur met trenbolone - door de artsen consequent maar abusievelijk aangeduid als bovine growth hormone - suikerpatiŽnt werd. In Human and Experimental Toxicology tasten de artsen in het duister over hoe dat precies mogelijk is.


Artsen uit het Amerikaanse Jacksonville hebben een geval beschreven van een 33-jarige chemische bodybuilder die na een kuur met trenbolone - door de artsen consequent maar abusievelijk aangeduid als bovine growth hormone - suikerpatiŽnt werd. In Human and Experimental Toxicology tasten de artsen in het duister over hoe dat precies mogelijk is.


Artsen uit het Amerikaanse Jacksonville hebben een geval beschreven van een 33-jarige chemische bodybuilder die na een kuur met trenbolone - door de artsen consequent maar abusievelijk aangeduid als bovine growth hormone - suikerpatiŽnt werd. In Human and Experimental Toxicology tasten de artsen in het duister over hoe dat precies mogelijk is.


De artsen sloten de man aan op een infuus waarmee ze hem gecontroleerd insuline konden toedienen. De glucosespiegel van de man normaliseerde binnen een dag, zie je hierboven. De artsen haalden de bodybuilder daarop van het infuus en gaven hem insuline via injecties. De man knapte zienderogen op, maar zal de rest van zijn leven insuline moeten blijven gebruiken.

De bodybuilder gebruikte geen drugs, had geen risicofactoren voor diabetes en de ziekte kwam in zijn familie niet voor. Dus vermoeden de artsen dat de onbekende doses trenbolone de diabetes hebben veroorzaakt. Dat leiden ze ook af uit de concentratie van het versuikerde hemoglobine A1c in zijn bloed. Die was 11.8 procent. De artsen schatten aan de hand daarvan dat de man 90 dagen eerder diabeet werd - toen hij begon met zijn kuur.

Hoe dat precies kan snappen de artsen niet, maar ze opperen een mogelijkheid die we je niet willen onthouden. "There is potential for these injectable products, procured from questionable sources, to contain contaminants, other drugs or toxins, which could be an unknown cause of the presenting symptoms."

Bron:
Hum Exp Toxicol. 2011 May 9. [Epub ahead of print].

Meer:
Chemische bodybuilder ontwaakt na weken uit coma (13-4-2011)
Verwarde longartsen: Primobolan slecht voor longen (28-7-2010)
Casestudie: anabolenpuisten door roaccutane alleen maar erger (30-6-2010)