|
Eieren en kip verminderen overlevingskansen bij prostaatkanker
Een heleboel mannen hebben, zonder dat ze het weten, prostaatkanker. De geluksvogels onder hen zullen het ook nooit te weten komen. De ziekte ontwikkelt zich zo langzaam dat ze zullen overlijden voordat de kanker zich kan openbaren. De kans daarop is kleiner als je veel eieren en kip eet, ontdekten epidemiologen van de universiteit van Harvard.
Van elke twee Britse mannen zal er eentje in zijn leven te horen krijgen dat hij kanker heeft, meldde Cancer Research UK twee dagen geleden. [bbc.co.uk 19 December 2012] Mannen worden steeds ouder en de detectiemethoden verbeteren, en dus ontdekken artsen steeds meer gevallen van - onder meer - prostaatkanker. Die ontwikkeling maakt dat onderzoekers niet alleen meer studie maken naar dieet en kankerpreventie, maar ook naar het effect van dieet op je overlevingskansen als je al kanker hebt.
Epidemiologen van Harvard meldden in 2006 dat vis en tomatensap/tomatensaus de voortgang van prostaatkanker vertraagt. [Cancer Causes Control. 2006 Mar;17(2):199-208.] Met elke twee consumpties per week vermindert de kans op progressie met respectievelijk 17 en 20 procent, aldus de onderzoekers.
Een beduidend minder positief effect op de overlevingskansen van mannen met prostaatkanker heeft - raar maar waar - kip, ontdekte een andere groep Harvardianen. Kip zou eigenlijk geen negatieve gezondheidseffecten moeten hebben, maar toch bleek uit gegevens die waren verzameld in de Cancer of the Prostate Strategic Urologic Research Endeavor-studie dat bij mannen, bij wie artsen prostaatkanker hadden ontdekt, een flinke inname van kip de kans op progressie van de ziekte verviervoudigt. [Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):712-21]
De figuur hieronder laat je het verband zien. De vierkantjes staan voor mannen waarbij de artsen de kans op een dodelijke afloop hoog inschatten. [PSA groter dan 20 nanogram per milliliter of een Gleasonscore van 8–10]. De driehoekjes staan voor mannen met meer geluk.
De onderzoekers verdeelden de mannen in 4 groepen of kwartielen aan de hand van hun kip-inname. Eerste kwartiel: gemiddeld 0.9 keer per week; vierde kwartiel: gemiddeld 5 keer per week.

Toen de onderzoekers hun gegevens uitsplitsten, zagen ze dat bij de mannen die hun kip met vel aten de kanker zich sneller ontwikkelde. Bij mannen die kip zonder vel aten gebeurde dat niet, vertelt de figuur hierboven. Kipfilet is dus veilig, maar kippenpoten niet.
Dezelfde Harvardianen publiceerden onlangs een onderzoek dat duidelijk maakte dat ook een dieet met veel eieren misschien niet geschikt is voor wat oudere mannen.
[Cancer Prev Res (Phila). 2011 Dec;4(12):2110-21.] Dit keer gebruikten de epidemiologen gegevens over meer dan drieduizend mannen met prostaatkanker die meededen aan de Health Professionals Follow-up Study. De onderzoekers probeerden een verband te leggen tussen sterfte en dieet.
Uit dat onderzoek komt de figuur hieronder. Opvallend was dat rood vlees de kansen van de mannen niet verslechterde. Helemaal onder zie je het belangrijkste verband dat de onderzoekers vonden. Bij de mannen met prostaatkanker verdubbelde een hoge inname van hele eieren met dooier de kans op een dodelijke afloop. "Hoog" is meer dan 2.5 eieren per week.
"Although our results are novel and additional large prospective studies are needed, caution in egg intake may be warranted for adult men", concluderen de onderzoekers.
Wij zijn natuurlijk maar domme en onwetende journalisten, en dus moet je de onderstaande interpretatie met een korrel natriumchloride nemen. We hebben al een aantal keren gescheven over studies die een verband tussen ziekte en eierdooiers vinden. In eierdooiers slaan kippen vet op. Als je kip met vel eet, dan krijg je onderhuids vet binnen. Weer vet.
Het zou zomaar kunnen dat kippen in eierdooiers en hun lichaamsvet stoffen opslaan die niet goed zijn voor mensen. We hebben een donkerbruin vermoeden dat consumenten zo de rekening gepresenteerd krijgen van de rommel die de mensheid dumpt in het ecosysteem van onze planeet.
Bron:
Cancer Prev Res (Phila). 2011 Dec;4(12):2110-21.
Meer:
Koolgroenten halveren kans op prostaatkanker (16-12-2012)
In wandelaars groeit prostaatkanker half zo snel (12-12-2012)
Metastudie: selenium helpt prostaatkanker voorkomen (14-7-2012)
Stoppen met vitaminepil brengt prostaatkanker onder controle (26-6-2012)
Waarom bodybuilders zuinig moeten zijn op hun prostaat (23-6-2012)
Grape Seed Extract remt 'genetisch onvermijdelijke' prostaatkanker (10-6-2012)
In het bloed van actieve mensen gaan prostaatkankercellen dood (2-5-2012)
Megadosis lichaamsbeweging verdrievoudigt overlevingskansen bij prostaatkanker (28-4-2012)
Supplement met curcumin en isoflavonen verkleint kans prostaatkanker (14-2-2012)
Goji remt prostaatkanker in dierstudie (29-1-2012)
Kankerremmer in Grape Seed Extract is gallic acid (10-10-2011)
Grape Seed Extract beschermt tegen prostaatkanker (6-10-2011)
Gember remt prostaatkanker (30-8-2011)
Mix van curcumin, isoflavonen en androgenen beschermt prostaat (14-8-2011)
Magnesium maakt eiwitsupplementen minder gevaarlijk, suggereert studie (12-8-2011)
Eiwitpoeder is veilig tot 50-100 gram per dag (11-8-2011)
Vroegkalers moeten zuinig zijn op hun prostaat (2-3-2011)
Lancet: bodybuilder krijgt prostaatkanker door anabolen (9-6-2010)
Dierstudie: vitamine C beschermt prostaat anabolengebruikers (3-9-2009)
Sojamelk reduceert kans op prostaatkanker (12-8-2009)
Forse dosis foliumzuur verdubbelt kans prostaatkanker (21-3-2009)
Visvetzuren houden prostaatkanker klein (16-11-2008)
Maca beschermt prostaat tegen anabolen (24-3-2008)
Dieet met veel EPA en DHA beschermt tegen prostaatkanker (28-6-2007)
Lijnzaad beschermt tegen prostaatkanker (27-6-2007)
Stack van broccoli en tomaat biedt extra bescherming tegen prostaatkanker (17-1-2007)
Zo doden pepers prostaatkankercellen (10-1-2007)
Een portie zalm per week vermindert kans prostaatkanker 43 procent (6-11-2006)
|