16.12.2012

Cabbage halves prostate cancer risk

Koolgroenten halveren kans op prostaatkanker

Prostaatkankercel

Mannen die drie keer per week koolgroenten eten hebben waarschijnlijk de helft minder kans op prostaatkanker dan mannen die nooit koolgroenten eten. Dat kun je afleiden uit een studie die onderzoekers van het Amerikaanse Fred Hutchinson Cancer Research Center hebben gepubliceerd in de Journal of the National Cancer Institute. Volgens dezelfde publicatie vermindert misschien ook een dieet met veel bladgroenten de kans op prostaatkanker.



Toen de onderzoekers besloten tot hun studie was al bekend dat groenten en fruit de kans op kanker in het algemeen kunnen verlagen, maar was er over prostaatkanker in het bijzonder nog niet zoveel bekend. Dus bestudeerden de onderzoekers het dieet van ruim zeshonderd mannen bij wie artsen prostaatkanker hadden ontdekt. De onderzoekers vergeleken dat met het dieet van een ongeveer even grote groep mannen zonder prostaatkanker.

De onderzoekers vonden om te beginnen geen beschermende werking van fruit. De tabel met de gegevens vind je hier.

Meer effect had een dieet met veel groenten. Hoe meer groenten mannen eten, des te geringer is hun kans op prostaatkanker. Mannen die 21 porties groenten per week eten hebben 35 procent minder kans op prostaatkanker dan mannen die niet verder komen dan 7 porties per week.

Toen de onderzoekers hun gegevens verder gingen uitsplitsen zagen ze dat koolgroenten het sterkste beschermende effect hadden. Bij mannen die 3 keer per week of vaker broccoli, bloemkool, spruiten of een andere koolgroente eten halveert de kans op prostaatkanker bijna ten opzichte van mannen die nooit koolgroenten eten.


Koolgroenten halveren kans op prostaatkanker


Toen de onderzoekers hun gegevens verwerkten hadden ze zojuist toegang gekregen tot een database die vertelt hoeveel carotenoïden er in voedingsmiddelen zitten. De onderzoekers ontdekten een bijna-verband tussen aan de ene kant de gezamenlijke inname van luteïne en zeaxanthine en aan de andere kant prostaatkanker.


Koolgroenten halveren kans op prostaatkanker


De P is 0.09. Als dat nou 0.05 of lager was geweest, dan was er sprake van een statistisch verband.

De onderzoekers vermoeden dat luteïne en zeaxanthine weliswaar een positief effect hebben, maar dat de mannen te weinig bladgroenten eten om dat effect terug te zien. Luteïne en zeaxanthine zitten in bladgroenten.

Bron:
J Natl Cancer Inst. 2000 Jan 5;92(1):61-8.

Meer:
In wandelaars groeit prostaatkanker half zo snel (12-12-2012)
Metastudie: selenium helpt prostaatkanker voorkomen (14-7-2012)
Stoppen met vitaminepil brengt prostaatkanker onder controle (26-6-2012)
Waarom bodybuilders zuinig moeten zijn op hun prostaat (23-6-2012)
Grape Seed Extract remt 'genetisch onvermijdelijke' prostaatkanker (10-6-2012)
In het bloed van actieve mensen gaan prostaatkankercellen dood (2-5-2012)
Megadosis lichaamsbeweging verdrievoudigt overlevingskansen bij prostaatkanker (28-4-2012)
Supplement met curcumin en isoflavonen verkleint kans prostaatkanker (14-2-2012)
Goji remt prostaatkanker in dierstudie (29-1-2012)
Kankerremmer in Grape Seed Extract is gallic acid (10-10-2011)
Grape Seed Extract beschermt tegen prostaatkanker (6-10-2011)
Gember remt prostaatkanker (30-8-2011)
Mix van curcumin, isoflavonen en androgenen beschermt prostaat (14-8-2011)
Magnesium maakt eiwitsupplementen minder gevaarlijk, suggereert studie (12-8-2011)
Eiwitpoeder is veilig tot 50-100 gram per dag (11-8-2011)
Vroegkalers moeten zuinig zijn op hun prostaat (2-3-2011)
Lancet: bodybuilder krijgt prostaatkanker door anabolen (9-6-2010)
Dierstudie: vitamine C beschermt prostaat anabolengebruikers (3-9-2009)
Sojamelk reduceert kans op prostaatkanker (12-8-2009)
Forse dosis foliumzuur verdubbelt kans prostaatkanker (21-3-2009)
Visvetzuren houden prostaatkanker klein (16-11-2008)
Maca beschermt prostaat tegen anabolen (24-3-2008)
Dieet met veel EPA en DHA beschermt tegen prostaatkanker (28-6-2007)
Lijnzaad beschermt tegen prostaatkanker (27-6-2007)
Stack van broccoli en tomaat biedt extra bescherming tegen prostaatkanker (17-1-2007)
Zo doden pepers prostaatkankercellen (10-1-2007)
Een portie zalm per week vermindert kans prostaatkanker 43 procent (6-11-2006)