|
0 4 - 0 5 - 2 0 10
Low-carbdieet remt veroudering en maakt gezonder (J Appl Res. 2009 Jan 1;9(4):159-165.)
Zoals verouderingsonderzoekers van McMaster University bestuderen of een combinatie van supplementen veroudering kan afremmen, zo willen onderzoekers van Duke University achterhalen of een dieet met weinig koolhydraten het leven verlengt. En als je afgaat op hun publicatie in de Journal of Applied Research, dan ben je geneigd die vraag alvast met 'ja' te beantwoorden.
Volgens dierstudies is er een verband tussen koolhydraatinname en veroudering. Of, beter geformuleerd, een verband tussen door koolhydraten geactiveerde hormonen en veroudering. Genmuizen die geen insulin receptor substrate-2 aanmaken leven bijvoorbeeld langer. Hetzelfde geldt voor fruitvliegjes die een dozijn insulineproducerende hersencellen missen. Of voor wormpjes waarin de glucosestofwisseling is geblokkeerd.
Medische onderzoekers van Duke University wilden een stapje verder gaan, en proeven gaan doen op mensen. Dus gaven ze 31 mensen van gemiddeld 57 jaar zo'n drie maanden een dieet met 20 energieprocent koolhydraten, 20 energieprocent eiwitten en 60 energieprocent vetten. De proefpersonen aten vooral groenten zonder koolhydraten, haalden hun eiwitten zo min mogelijk uit rood vlees en dronken water en kruidenthee.
Daarnaast slikten de proefpersonen verouderingsremmende supplementen. Dagelijks namen ze een multivitamine met alle B-vitamines en mineralen, 2 gram L-carnitine, 400 mg alpha-lipoic acid, 100 mg Q10, een lepel visolie, 300 mg magnesium, 300 mg kalium, 1 gram vitamine C en 800 mg vitamine E.
De figuren hieronder vertellen het effect van het dieet op een aantal parameters die met veroudering samenhangen.

De proefpersonen vielen spontaan af. Hun insuline- en glucosespiegel daalden. Zeker dat laatste vinden de onderzoekers interessant. Een kenmerk van veroudering is dat de die twee parameters stijgen. Eigenlijk zijn alle effecten positief.
"A nutritional program recommendation originally designed to treat chronic diseases of aging led to weight loss and metabolic changes currently thought to be beneficial in reducing the aging process", concluderen de onderzoekers.
Drink groene thee in plaats van water - en leef langer (29-4-2010)
Dieet met veel koffie, noten en bessen houdt gezond (1-4-2010)
Lichaamseigen groeihormoon houdt oudere sporters jong (15-3-2010)
Dierstudie: Canadese longevity-stacker werkt (16-2-2010)
Visolie verlengt levensduur in dierstudie (22-1-2010)
Hoge vitamine D-spiegel verlengt leven Nederlandse ouderen (4-11-2009)
Veel stress? Je moleculaire klok tikt sneller (27-10-2009)
Altijd maar vechten tegen trek in eten verkort levensduur (24-10-2009)
Stress verkort het leven op moleculair niveau (15-10-2009)
[Archief Levensverlenging]
[Archief Low Carb]
|
|
|