|
2 2 - 0 2 - 2 0 0 9
De zon in? Visolie beschermt je huid
(Carcinogenesis. 2003 May;24(5):919-25.)
Hoe meer visvetzuren er in je dieet zitten, des te minder snel verbrand je door zonlicht.
Visolie vermindert zo waarschijnlijk de kans op huidkanker en vertraagt misschien ook nog het
tempo waarin je huid veroudert. Dat schreven Britse dermatologen zes jaar geleden in Carcinogenesis.
Nergens veroudert je huid zo snel als op je gezicht, en dat komt vooral door de blootstelling aan
UV-straling uit
zonlicht. Photoaging, heet dat. Diezelfde UV-straling verhoogt bovendien de kans op
huidkanker.
Zeker mensen met een lichte huid zijn er gevoelig voor. Volgens sommige studies is huidkanker onder blanke mensen de
meest voorkomende soort van kanker geworden.
Vandaar dat onderzoekers bestuderen of voeding iets daaraan kan doen. De Britten - die overigens samenwerkten met
het Nederlandse TNO en de universiteit van Leiden - meldden al in 1994 dat menselijke proefpersonen
beter tegen zonlicht zijn opgewassen als ze visoliecapsules slikken.
[J Invest Dermatol. 1994 Aug;103(2):151-4.] In de publicatie
waarover dit stukje gaat doen ze dat onderzoek nog eens dunnetjes over.
De onderzoekers deden een proef met veertig mensen met een lichte huid. Hun gemiddelde leeftijd was 44 jaar.
Drie maanden lang slikten de proefpersonen dagelijks vier gram van het visvetzuur
EPA.
[Structuur hieronder.]
Een controlegroep slikte dezelfde hoeveelheid oliezuur,
een enkelvoudig onverzadigd vetzuur dat je vindt in
olijfolie.
Voordat de proef begon bestraalden de onderzoekers een stukje huid op de billen van de proefpersonen met UV-licht.
Ze bepaalden bij welke intensiteit de huid rood begon te verkleuren. Zeg maar: dat de huid begon te verbranden.
Hoe minder energie je daarvoor nodig hebt, des te gevoeliger is je huid voor zonlicht - en des te groter is de
kans dat je door teveel zonlicht huidkanker krijgt. En des te sneller veroudert je huid door zonlicht.
Toen de proefpersonen hun capsules drie maanden hadden geslikt herhaalden de onderzoekers hun proef.
De suppletie met visolie maakte dat er meer UV-straling voor nodig was om de huid te laten verbranden.
Als zonlicht het erfelijk materiaal van huidcellen beschadigt, wordt het p53-gen actief. Dat schakelt een mechanisme aan
waardoor de cel de schade aan zijn DNA gaat repareren of - als die reparatie niet lukt - zichzelf doodt. Het is dus
een 'goed' gen, maar als het actiever wordt, dan betekent dat meestal dat de cellen ergens een zware dobber aan
hebben.
De onderzoekers keken voor en na de suppletie met visolie in de huidcellen van hun proefpersonen hoe actief het p53-gen
was.
Visolie vermindert kennelijk de schade die zonlicht aanricht in de huidcellen. Dat betekent, vermoeden de onderzoekers,
dat de incidentie van huidkanker misschien vermindert als blanke mensen meer visolie gaan consumeren.
Hoe EPA precies werkt weten de onderzoekers niet. Ze hebben in de huid van hun proefpersonen merkers voor oxidant- en
anti-oxidantwerking gemeten, maar daaruit kwam eigenlijk niks. Het lijkt erop dat het visvetzuur direct inwerkt op de
huidcellen, en ze beschermt tegen zonlicht.
Supplement met soja-isoflavonen strijkt de huid glad (20-2-2009)
Zonnebrand krijgt minder kans als je betacaroteen slikt (1-6-2008)
Tomatenpuree beschermt huid tegen veroudering (29-4-2008)
Eiwitdieet houdt huid jong (1-11-2007)
GliSODin beschermt de bleke huid (14-4-2007)
Polyfenolen uit cacao maken de huid sterker (16-5-2006)
[Archief Functional Foods]
[Archief Vis & Visolie]
|
|
|