Ergogenics

  [Definitie:] "An ergogenic aid is any substance or phenomenon that enhances performance." (Wilmore and Costill)

  Nieuwsbrief over doping, supplementen, voeding en training

  Vitamine D       Vitamines       Gevaarlijke supplementen       Horror & sensatie    

2 6 - 0 2 - 2 0 0 2

Teveel vitamine D in supplement: bijna geopereerd

Een Amerikaanse gebruiker van een vitamine D-preparaat is ontsnapt aan een operatie die hem zijn bijschildklieren zou kosten. Dat schrijft de New England Journal of Medicine. De man had een ziekelijk hoge calciumspiegel. De artsen ontdekten net op tijd dat die niet werd veroorzaakt door zieke klieren, maar door een overdreven hoog gedoseerd supplement. Foutje van de fabriek.

De 42 jaar oude man had het supplement twee jaar lang gebruikt, toen zijn arts ontdekte dat de calciumspiegel in zijn bloed tien keer hoger waren dan normaal. Toen de man stopte met slikken van het supplement duurde het dertig maanden voordat de situatie zich had genormaliseerd.

Analyse van het supplement maakte duidelijk dat een pil 26 tot 430 meer vitamine D bevatte dan het label aangaf. Daardoor had de man tot 1302 keer meer vitamine D binnengekregen dan de maximale inname van 2000 IE per dag. [Die maximale inname staat ter discussie. Maar de dosis vitamine D die de man binnenkreeg is ook volgens de voorstanders van een ruimere inname toxisch.]

'We willen niemand bang maken, maar we willen wel het publiek vertellen dat ze voorzichtig moeten zijn met supplementen', zegt co-auteur Michael Holick van Boston University. 'Supplementen worden niet gecontroleerd door de FDA. Het is dus niet vanzelfsprekend dat ze veilig zijn.'(1) (2)

Het is niet voor het eerst dat Amerikanen in problemen komen door teveel vitamine D. Co-auteur Holick schreef in 1992 een artikel over acht andere gevallen van vitamine D-vergiftiging. Toen ging het niet om supplementen, maar om melk waaraan teveel vitamine D was toegevoegd.(3)

1. Dietary Supplements Contain Higher Levels of Vitamins Than Claimed. Scientific American Brief News July 5, 2001.
2. Koutkia P, Chen TC, Holick MF. Vitamin D intoxication associated with an over-the-counter supplement. N Engl J Med 2001 Jul 5;345(1):66-7. [PubMed]
3. Jacobus CH, Holick MF, Shao Q, Chen TC, Holm IA, Kolodny JM, Fuleihan GE, Seely EW. Hypervitaminosis D associated with drinking milk. N Engl J Med 1992 Apr 30;326(18):1173-7. [PubMed]

Navigatie

Nieuws

Contact

Over ons

Dossiers

Zoeken