0
Dossiers

Adoniscomplex

Afvallen & Afslankmiddelen

AmerikaBlog

Anabolen

Anabolen & Agenten

Anabolen & Agressie

Anabolen & Artsen

Anabolen & Hart- en vaatziekten

Anabolen & Ondergrondse Werkplaatsen

Anabolenboek

Anabolengebruikers

Anabolen in Canada

Anabolen in Italie

Anabolen in Nederland

Anabolen in Oost-Europa

Arnold Schwarzenegger

Bacteriegevaar

Balco-zaak

Blessures & Middelen

Cacao

Cafeine & Koffie

Cerebrale Doping & Suppletie

Chroompicolinaat

CLA

Clenbuterol

Creatine

Creutzfeldt-Jakob Voor Bodybuilders

Designerdoping

Dianabol

Dioxines / PCB's

Doping & Baseball

Doping & Filosofie

Doping & Kinderen

Doping & Leger

Doping & Sterfgevallen

Doping & Tegengeluid

Doping & Vechtsport

Doping & Voetbal

Doping & Wielrennen

Drugs & Bodybuilders

Duursportsupplementen

Efedra

Eiwitten & Aminozuren

Functional Foods

Gendoping

Gewrichten & Middelen

Ginkgo

Groeihormoon

Hormoonmaffia

Horrorkabinet

Kalium

Laag-Glycemisch Dieet

Levensverlenging

Lever & Middelen

Low Carb

Myostatin-remmers

Opgepakt

Prohormonen

Roids, Boards & Sites

SARM's

Slangenolie

Supplementen

Supplementen & Testosteron

Supplementen & Verontreiniging

Tests & Analyses

Thee & EGCG

Toxische Vitamines

Training

Vetzucht

Viagra

Viagraficatie

Visolie

Vitamine D

Vitamine K

Zink

Ergogenics

  [Definitie:] "An ergogenic aid is any substance or phenomenon that enhances performance." (Wilmore and Costill)

  Nieuwsbrief over doping, supplementen, voeding en training

  Vorige editie       Recenter editie       Meer vrij T door magnesium       Snel eiwit in houdbare melk    

No translation yet

0 2 - 1 2 - 2 0 0 8

  Eerder dood met light (Prev Med. 2007 Apr;44(4):305-10.) Een paar koppen koffie per dag hebben een mild levensverlengend effect, maar light-frisdrank is niet zo gezond. Dat concluderen epidemiologen van van de University of Southern California uit een onderzoek onder veertienduizend ouderen.
De Amerikanen analyseerden de gegevens van veertienduizend zeventigers, die sinds 1981 in een Californische retirement community woonden. Ze hielden 23 jaar achtereen bij wanneer de ouderen overleden. Die gegevens brachten ze vervolgens in verband met de antwoorden op een vragenlijst die de ouderen moesten invullen over hun leefgewoonten.
In hun publicatie die in 2007 verscheen in Preventive Medicine keken de onderzoekers naar het effect van niet-alcoholische dranken op sterfte. Daar komt eerlijk gezegd weinig uit, zie je hieronder.



Groene thee, een favoriet onder epidemiologen, doet weinig. Koffie heeft een mild positief effect. Koffie zonder cafeïne beschermt zeker, koffie met het opwekkende cafeïne er nog in beschermt vooral in een wat minder hoge inname.
Wat wel opvalt is het negatieve gezondheidseffect van light-frisdrank, die van cola voorop.
Nou veranderen mensen vaak hun leefgewoonten als ze ziek zijn. Ze gaan gezonder leven. Daardoor kunnen gezonde leefgewoonten in epidemiologische studies ineens gaan correleren met sterfte en ziekte. Hieronder hebben de onderzoekers geprobeerd om dat effect weg te filteren door alleen de gegevevens te gebruiken van ouderen die, toen ze de vragenlijst invulden, nog gezond waren.



De milde inname van cafeïne beschermt nog steeds, en light-frisdrank is nog steeds een beetje ongezond. Waarom light-fris de sterftekans verhoogt weten de onderzoekers niet. "The increased death risk with consumption of artificially sweetened, but not sugar-sweetened, soft drinks suggests an effect of the sweetener rather than other components of the soft drinks", schrijven de Californiërs. "However, residual confounding remains an alternative explanation."
Dat klinkt slapjes, maar da's logisch. De gevonden verbanden zijn dat ook. Een epidemioloog zal er niet van wakker liggen.
[Archief Levensverlenging]

Navigatie

Nieuws

Contact

Over ons

Dossiers

Zoeken