23.06.2012

No translation yet

Waarom bodybuilders zuinig moeten zijn op hun prostaat

Suppletie met Grape Seed Extract, gember, kurkuma, goji en visvetzuren, een dieet met niet teveel koolhydraten en lichaamsbeweging beschermen tegen prostaatkanker. Dat soort preventieve strategieën zijn extra interessant voor mannen die meer spiermassa hebben dan normaal. Volgens onderzoekers van Vanderbilt University is je kans op gevaarlijke vormen van prostaatkanker hoger naarmate je vetvrije massa hoger is.


Overgewicht, schrijven de leerboeken, is een risicofactor voor prostaatkanker. Als je het wat preciezer wilt zeggen: een BMI van 25-30 verhoogt de kans op agressieve vormen van prostaatkanker een beetje, maar verkleint de kans op milde vormen van prostaatkanker. Obese mannen hebben juist minder kans op prostaatkanker. [Am J Epidemiol. 2007 Jun 1;165(11):1271-9.] Waarschijnlijk komt dat omdat overtollig vet de aanmaak van testosteron verlaagt, en daarmee de kans op prostaatkanker.

In BMC Cancer publiceerden onderzoekers van Vanderbilt University een epidemiologische studie onder veertigplussers die hun prostaat lieten onderzoeken bij een kliniek. Meer dan 800 mannen hadden volgens een biopsie een ernstige vorm van kanker - een Gleasonscore van 6-10. De onderzoekers vergeleken die groep met een controlegroep van meer dan 1000 mannen die volgens de biopsie geen prostaatkanker hadden.

De onderzoekers ontdekten dat de vetmassa [FM] geen rol van betekenis speelde in de kans op prostaatkanker. De vetvrije massa [FFM], waartoe je ook de spiermassa moet rekenen, deed dat echter wel. Vooral de kans op agressievere vormen van prostaatkanker, met een hoge Gleasonscore, steeg naarmate de mannen meer vetvrije massa hadden.



Bij de mannen met de meeste vetvrije massa [Q4] was de kans op een prostaatkanker met Gleasonscore 6, 7 en 8-10 respectievelijk met een factor 1.32, 1.53 en 2.62 verhoogd.

De onderzoekers geloven niet dat spiermassa op zichzelf een risicofactor is. Ze geloven wel dat de hormonen die de aanmaak van spierweefsel stimuleren, zoals IGF-1 en testosteron, ook de kans op dodelijke vormen van prostaatkanker verhogen. Of, om het in hun eigen woorden te zeggen: "This does not mean, however, that greater fat free mass increases the risk of prostate cancer, but instead probably reflects shared genetic, hormonal, or nutritional factors for both the maintenance of lean body mass and prostate carcinogenesis".

Bron:
BMC Cancer. 2012 Jan 18;12:23.

Meer:
Krachttraining helpt kankerpatiënten weer aan het werk (12-6-2012)
In het bloed van actieve mensen gaan prostaatkankercellen dood (2-5-2012)
Megadosis lichaamsbeweging verdrievoudigt overlevingskansen bij prostaatkanker (28-4-2012)
Supplement met curcumin en isoflavonen verkleint kans prostaatkanker (14-2-2012)
Goji remt prostaatkanker in dierstudie (29-1-2012)
Kankerremmer in Grape Seed Extract is gallic acid (10-10-2011)
Grape Seed Extract beschermt tegen prostaatkanker (6-10-2011)
Plantaardige eiwitten laten supplementen beter beschermen tegen kanker (3-9-2011)
Gember remt prostaatkanker (30-8-2011)
Mix van curcumin, isoflavonen en androgenen beschermt prostaat (14-8-2011)
Sojamelk reduceert kans op prostaatkanker (12-8-2009)
Forse dosis foliumzuur verdubbelt kans prostaatkanker (21-3-2009)
Visvetzuren houden prostaatkanker klein (16-11-2008)
Dierstudie: low carb-dieet beschermt tegen prostaatkanker (15-11-2007)
Elke dag vijftig microgram vitamine D3 vermindert kans prostaatkanker (9-9-2007)
Dieet met veel EPA en DHA beschermt tegen prostaatkanker (28-6-2007)
Lijnzaad beschermt tegen prostaatkanker (27-6-2007)