|
1 9 - 0 6 - 2 0 0 9
Makkelijk dik? Geen whey maar caseïne
(Eur J Clin Nutr. 2009 May 27. [Epub ahead of print].)
Consumeer je geregeld whey, dan stijgt je insulinespiegel. Eet je caseïne, dan niet. Je IGF-1-spiegel stijgt door de inname van caseïne
echter wel. Dat melden voedingswetenschappers van de Deense University of Copenhagen binnenkort in de European Journal of Clinical Nutrition. Het
maakt niet uit hoeveel mineralen er in die eiwitten zitten.
De Denen deden proeven met een kleine zestig jongens van acht jaar. In een eerdere studie hadden ze ontdekt dat zowel de insulinespiegel als de
IGF-1-spiegel in die jongens stijgt als die melk drinken. Met hun nieuwe studie wilden ze aantonen welke component in de melk daarvoor
verantwoordelijk is. In melk zitten twee soorten eiwitten: de kleine whey-eiwitten en de grote caseïne-eiwitten. In kaas en kwark (kwark is eigenlijk
ook kaas) vind je vooral caseïne.
De onderzoekers lieten hun proefpersonen een week lang elke dag een shake drinken met evenveel whey of caseïne als je binnenkrijgt via anderhalve liter
melk. De ene groep jongens dronk een shake met elf gram whey-eiwitten, de andere een shake met 42 gram caseïne. Voor en na de periode analseerden de
onderzoekers het bloed. Het resultaat zie je hieronder.
Toen de onderzoekers de statistiek gebruikten om de significante effecten uit de analyses te filteren, zagen ze dat de inname van whey-eiwitten de
insulinespiegel op de nuchtere maag met 21 procent verhoogde. Caseïne had geen significant effect op de insulinespiegel.
Caseïne verhoogde wel de IGF-1-spiegel. Met vijftien procent, om precies te zijn. Wheyconsumptie had geen effect op het IGF-1.
De onderzoekers deden hun proeven met zowel mineraalrijke en -arme varianten van whey en caseïne. Daaruit bleek dat mineralen geen effect hadden.
De onderzoekers zijn geen sportwetenschappers. Ze zoeken naar voedingsfactoren die de lichaamslengte bepalen. Ze denken dat dierlijke eiwitten, en
dan vooral de eiwitten in melk, van kinderen lange mensen maken. Voor sporters zijn de Deense bevindingen echter ook interessant. Nee, dat elf gram whey
de IGF-1-spiegel
niet laat stijgen en 42 gram caseïne wel is voor sporters niet interessant. Waarschijnlijk is 42 gram whey wat IGF-1 betreft net zo effectief als
42 gram caseïne. Wel de moeite waard is dat caseïne niet zo'n grote verhoging van de insulinespiegel veroorzaakt.
Als je wilt afvallen, of moeite moet doen om niet dik te worden, dan is een hoge nuchtere insulinespiegel ongewenst. Het werkt het hongergevoel in de hand,
en stimuleert de groei van vetlagen. Misschien kun je dan beter geen whey als eiwitbron gebruiken.
Eiwit in gesteriliseerde melk is net zo goed iets beter (27-11-2008)
Als je niet traint bouwt snel eiwit meer spiermassa op (29-10-2008)
Sportdrank met PeptoPro in de supermarkt (4-8-2008)
Voorgesplitst eiwit tijdens training stimuleert aanmaak spiereiwit (14-5-2008)
Snelle eiwitten voor de training: meer spier, minder vet (28-3-2004)
[Archief Eiwitten & Aminozuren]
|
|
|