0
Dossiers

Adoniscomplex

Afvallen & Afslankmiddelen

AmerikaBlog

Anabolen

Anabolen & Agenten

Anabolen & Agressie

Anabolen & Artsen

Anabolen & Hart- en vaatziekten

Anabolen & Ondergrondse Werkplaatsen

Anabolenboek

Anabolengebruikers

Anabolen in Canada

Anabolen in Italie

Anabolen in Nederland

Anabolen in Oost-Europa

Arnold Schwarzenegger

Bacteriegevaar

Balco-zaak

Blessures & Middelen

Cacao

Cafeine & Koffie

Cerebrale Doping & Suppletie

Chroompicolinaat

CLA

Clenbuterol

Creatine

Creutzfeldt-Jakob Voor Bodybuilders

Designerdoping

Dianabol

Dioxines / PCB's

Doping & Baseball

Doping & Filosofie

Doping & Kinderen

Doping & Leger

Doping & Sterfgevallen

Doping & Tegengeluid

Doping & Vechtsport

Doping & Voetbal

Doping & Wielrennen

Drugs & Bodybuilders

Duursportsupplementen

Efedra

Eiwitten & Aminozuren

Functional Foods

Gendoping

Gewrichten & Middelen

Ginkgo

Groeihormoon

Hormoonmaffia

Horrorkabinet

Kalium

Laag-Glycemisch Dieet

Levensverlenging

Lever & Middelen

Low Carb

Myostatin-remmers

Opgepakt

Prohormonen

Roids, Boards & Sites

SARM's

Slangenolie

Supplementen

Supplementen & Testosteron

Supplementen & Verontreiniging

Tests & Analyses

Thee & EGCG

Toxische Vitamines

Training

Vetzucht

Viagra

Viagraficatie

Visolie

Vitamine D

Vitamine K

Zink

Ergogenics

  [Definitie:] "An ergogenic aid is any substance or phenomenon that enhances performance." (Wilmore and Costill)

  Nieuwsbrief over doping, supplementen, voeding en training

  Vorige editie       Recenter editie       Water is afslankmiddel       Hardlopen vs. fietsen    

An extra gram of calcium daily – and a kilogram less fat after a year

0 2 - 0 4 - 2 0 1 0

  Elke dag een gram calcium extra, na een jaar een kilootje minder vet (Int J Obes (Lond). 2010 Jan;34(1):127-35.)

Hoe meer calcium je via je voeding binnenkrijgt, des te meer vet verlaat via je ontlasting je lichaam. Volgens een studie van de Amerikaanse Vanderbilt University kun je per jaar een kleine kilo vetmassa extra verliezen als je elke dag een gram extra calcium slikt.

Als een voedingsonderzoeker ergens leest dat calcium positieve effecten heeft, dan wordt hij meteen argwanend. Zijn eerste gedachte is dat hij beduveld wordt door de zuivelindustrie. De zuivelindustrie heeft als geen andere maatschappelijke sector geleerd hoe je het eigen belang kunt vermommen als het algemeen belang. Het positieve imago van zuivel en calcium is het werk van de zuivelindustrie, die door fondsen slim in te zetten, in de voedingswetenschap te infiltreren en kritikasters te intimideren ons het idee heeft gegeven dat je alleen maar gezonder wordt als je meer zuivel en calcium consumeert.

Daarom zet de zuivelindustrie alles op alles om onderzoekers als Walter Willett uit te schakelen, die met hun studies hebben aangetoond dat een hoge inname van calcium de kans op prostaatkanker verhoogt. Dat komt waarschijnlijk doordat calcium de vitamin D-voorraad in het lichaam vermindert. Vitamine D is een remmer van prostaatkanker.

Deze studie is voor zover we weten niet betaald door de zuivelindustrie. In dit onderzoek moesten 34 dikke proefpersonen 12 weken op een dieet dat 30 procent minder energie leverde dan de proefpersonen verbrandden. De helft van de proefpersonen verdroeg zuivel [digesters], de andere helft niet [non-digesters]. De onderzoekers gaven de digesters 6 weken een dieet dat dagelijks 500 mg calcium leverde, en 6 weken een dieet dat goed was voor 1500 mg calcium. De calcium kwam uit zuivel.

Met de non-digesters deden de onderzoekers hetzelfde, alleen kwam bij hen tijdens de calciumrijke periode de extra calcium uit supplementen.

Hieronder zie je hoeveel procent van het ingenomen vet via de ontlasting het lichaam verliet.



Om hoeveel grammen vet het ging zie je hieronder.



De zuivel-eters verloren dagelijks 2 gram vet extra. Dat is 18 kcal. De supplementenslikkers verloren 1.5 gram vet extra. Dat is 14.5 kcal. Het gaat om kleine beetjes, maar op jaarbasis kan dat 0.75-0.93 kilo vetmassa schelen.

Het afslankdieet van de proefpersonen was regulier. Low-carbers eten verhoudingsgewijs meer vet. Bij hen zouden calciumpillen wel eens beter kunnen werken dan in deze proef.

De onderzoekers gebruikten supplementen met calciumcitraat. Calciumcitraat wordt makkelijk door het lichaam opgenomen - en dat moet je dus juist niet hebben. Hoe meer calcium in de darmen blijft, des te beter. Het moeilijker opneembare calciumcarbonaat - aanwezig in goedkope calciumsupplementen - werkt mischien beter.

Mocht je met calciumsupplementen sneller willen afvallen, dan kun je overwegen om ook je inname van vitamine D te verhogen.

Drink twee glazen water en verbrand 23 kcal extra (23-1-2010)
Beetje azijn voordat je gaat slapen verbetert misschien lichaamssamenstelling (8-12-2009)
Afvallen met chlorella (26-11-2009)
Afvallen gaat sneller met vitamine D (13-6-2009)
Vitamine D versnelt vetafbraak tijdens afvallen, beschermt de vetvrije massa (19-2-2008)
[Archief Afslankmiddelen & Afvallen]

Navigatie

Nieuws

Contact

Over ons

Dossiers

Zoeken