02.01.2013

Cabbage can help prostate cancer survival

Prostaatkanker overleven dankzij kool

Overleef prostaatkanker met kool
Mannen met prostaatkanker hebben grotere overlevingskansen als ze geregeld kool eten. Dat lijkt uit een epidemiologisch onderzoek dat onderzoekers van Harvard School of Public Health publiceerden in de International Journal of Cancer. Volgens dat onderzoek halveren mannen met prostaatkanker die bijna elke dag kool eten de snelheid waarmee hun ziekte zich ontwikkelt.



Hoe mannen eten bepaalt mee of ze vrij van prostaatkanker zullen blijven. Die kans wordt volgens epidemiologen groter als mannen veel visvetzuren en voldoende selenium binnenkrijgen, en naarmate ze vaker spruiten, bloemkool, broccoli of andere koolgroenten en bewerkte tomatenproducten [PubMed] eten.

Maar als mannen al prostaatkanker hebben? Kan voeding dan ook nog een positief effect hebben? Jazeker, zeggen epidemiologen. In hun studies beschermt een dieet met veel visvetzuren mannen met prostaatkanker, net als een dieet met veel tomatensap en -puree. Een negatief effect heeft een hoge inname van eierdooiers en volledige kip.

In de zomer van 2012 rapporteerde de aan Harvard verbonden epidemioloog Erin Richman dat ook kool beschermt bij prostaatkanker. Richman gebruikte gegevens van 1560 mannen met een niet-gezaaide vorm van prostaatkanker, die in de periode 2004-2009 waren verzameld in de Cancer of the Prostate Strategic Urologic Research Endeavor-studie. Richman beperkte zich tot het effect van groenten en fruit, en keek in hoeverre die de ontwikkeling van de ziekte konden vertragen. Daarbij kun je denken aan het remmen van het uitzaaien van de tumoren, het voorkomen dat de tumor resistent wordt voor medicijnen, maar ook het voorkomen van sterfte.

Uit Richmans onderzoek bleek dat fruit geen effect had op de ontwikkeling van de prostaatkanker, maar groenten wel. Binnen die categorie was er echter maar één productgroep die daadwerkelijk iets deed - en dat was kool. Tomatenproducten - strikt genomen vallen tomaten onder 'fruit', en niet onder 'groenten'- hadden geen effect.

De figuur hieronder vertelt je dat bij de mannen die bijna elke dag [0.92 keer per dag, om precies te zijn] kool aten de kans op het ontwikkelen van de ziekte reduceerde tot 0.41, vergeleken met mannen die bijna nooit [0.06 keer per dag] kool aten.


Overleef prostaatkanker met kool


De onderzoekers vermoeden dat glucosinolaten de werkzame stoffen in kool zijn. "Glucosinolates are hydrolyzed to form isothiocyanates and indoles, which have anti-carcinogenic effects in vitro and in vivo", schrijven ze. [Eur J Nutr. 2008 May;47 Suppl 2:73-88.] "The isothiocyanate, sulforaphane, promotes apoptosis and cell cycle arrest in prostate cancer cells." [Carcinogenesis. 2004 Jan;25(1):83-90.]

"These data strengthen the rationale to investigate the phytochemicals of cruciferous vegetables in men with prostate cancer, and if confirmed, provide dietary guidance for men with prostate cancer", concluderen de onderzoekers.

Bron:
Int J Cancer. 2012 Jul 1;131(1):201-10.

Meer:
Eieren en kip verminderen overlevingskansen bij prostaatkanker (21-12-2012)
In wandelaars groeit prostaatkanker half zo snel (12-12-2012)
Krachttraining en cardio tijdens de chemokuur (15-10-2012)
Stoppen met vitaminepil brengt prostaatkanker onder controle (26-6-2012)
Krachttraining helpt kankerpatiënten weer aan het werk (12-6-2012)
Grape Seed Extract remt 'genetisch onvermijdelijke' prostaatkanker (10-6-2012)
Krachttraining versnelt herstel kankerpatiënten (9-6-2012)
In het bloed van actieve mensen gaan prostaatkankercellen dood (2-5-2012)
Megadosis lichaamsbeweging verdrievoudigt overlevingskansen bij prostaatkanker (28-4-2012)
Goji remt prostaatkanker in dierstudie (29-1-2012)
Gember remt prostaatkanker (30-8-2011)
Visvetzuren houden prostaatkanker klein (16-11-2008)