Opgeladen:
Opgeborgen in: Olijfolie, Kanker voorkomen & overleven, Darmkanker, Plantenextracten
Translation: Olive oil component oleocanthal inhibits aggressive colon cancer | Animal study (16-8-2026)

Oleocanthal, een bestanddeel van olijfolie, remt agressieve darmkanker

Oleocanthal, een fenol in olijfolie, remt in een Amerikaanse proefdierstudie een behoorlijk agressief type darmkanker op een manier waar wij stil van werden. Het gebeurt bijna nooit dat een voedingstof in proefdieren de groei van tumoren met bijna 99 procent reduceert.


Oleocanthal, een bestanddeel van olijfolie, remt agressieve darmkanker


Studie
Op 11 augustus 2026 publiceerden farmacologen van de University of Louisiana at Monroe een orthotopische dierstudie, waarin ze het effect van oleocanthal op een tamelijk agressief type darmkanker bepaalden. 'Orthotopisch' houdt in dat de onderzoekers de kankercellen inbrachten op de plek waar ze normaliter ontstaan. Dat was in dit geval het begin van de dikke darm.

De onderzoekers gebruikten HCT-116-kankercellen. Dat zijn humane kankercellen met een mutatie in het KRAS-gen, waardoor ze betrekkelijk snel groeien en uitzaaien.

De muizen die de onderzoekers gebruikten, maakten geen werkende T-cellen aan en stoten daardoor geen humane cellen af. Dierstudies zijn nooit 1 op 1 te vertalen naar mensen - en dat geldt dubbel en dwars voor dierstudies waarin muizen met een haperend immuunsysteem zijn gebruikt.

De onderzoekers wachtten 2-3 weken na het inbrengen van de kankercellen tot de tumoren waren gaan groeien. Daarna verdeelden ze de muizen over onder meer een controlegroep [dpEVOO + ABC] en een groep die dagelijks een supplement met oleocanthal kreeg [OC, oral]. Er waren nog twee andere groepen, maar die laten we voor nu even buiten beschouwing.

Na 21 dagen bepaalden de onderzoekers hoe groot de ingebrachte tumoren waren geworden. Daarnaast telden ze de uitzaaiingen.

Resultaten
Hieronder zie je dat suppletie met oleocanthal bij 6 mannelijke proefdieren de groei van de tumor in de dikke darm had gereduceerd met 97 procent. Bij de vrouwelijke muizen remde oleocanthal de tumorgroei met 98 procent.

Klik op de figuren hieronder voor een grotere versie.


Oleocanthal, een bestanddeel van olijfolie, remt agressieve darmkanker


Oleocanthal, een bestanddeel van olijfolie, remt agressieve darmkanker


Je ziet rechtsboven dat de muizen die oleocanthal kregen geen gewicht verloren. Daaruit kun je afleiden dat ze fit bleven.

De onderzoekers keken ook naar uitzaaiingen van de kanker naar andere organen. Suppletie remde het aantal metastaseringen met ongeveer tachtig procent.

Mechanisme
De onderzoekers vermoeden dat het microbioom een grote rol bij het beschermende effect van oleocanthal speelt. Ze maakten een soort Yakult van de keutels van muizen die oleocanthal hadden gekregen, gaven dat aan kankermuizen en zagen dat het drankje nog beter beschermde dan oleocanthal zelf.

Wijzelf denken dat de beschermende werking misschien ook het werk is van metabolieten van oleocanthal die door het microbioom worden aangemaakt, zoals oleocanthaldiol, oleocanthal-mono-ol en elenolzuurderivaten van oleocanthal. De onderzoekers maakten hun Yakultvariant op zo'n manier dat het supplement wel eens hoge concentraties van die metabolieten zou kunnen bevatten.

Dosering
Als de muizen volwassen mensen waren geweest, hadden ze dagelijks 50-60 milligram oleocanthal binnengekregen. We weten eigenlijk niet of er supplementen met die dosering op de markt zijn.

Het is in theorie mogelijk om oleocanthal in die hoeveelheden binnen te krijgen via de duurderde soorten olijfolie, zoals Koroneiki, Picual, Arbequina en Coratina. Dan heb je het over extra vierge olijfolie, die niet alleen koudgeperst is, maar ook vroeg geoogst. Die olijfolie smaakt bitter en peperig.

Zulke soorten olijfolie bevatten zulke hoge concentraties oleocanthal dat je met 7-12 eetlepels per dag aan 50-60 milligram kunt komen. De concentratie oleocanthal loopt flink uiteen, dus we kunnen het niet preciezer voor je maken.

We gaan toch maar op zoek naar een supplement.


Oleocanthal, een bestanddeel van olijfolie, remt agressieve darmkanker


Meer:
Knoflook, eieren, olijfolie en bonen beschermen tegen agressieve huidkanker (3-10-2019)
Dieet met veel olijfolie vermindert kans op bijna alle soorten kanker (31-8-2017)
Olijfolie beschermt tegen kanker (23-12-2006)


Olive Leaf Extract (bevat oleocanthal) verhoogt concentratie actief schildklierhormoon Oleocanthal, het antioestrogeen in olijfolie Dagelijkse inname van 3 eetlepels virgine olijfolie beschermt zestigplussers tegen fragiliteit

Olive Leaf Extract (bevat oleocanthal) verhoogt concentratie actief schildklierhormoon
Tien jaar geleden publiceerden onderzoekers van de Saudische King Saud University een dierstudie die suggereert dat suppletie met Olive Leaf Extract gewichtsverlies in de hand kan werken.

Oleocanthal, het antioestrogeen in olijfolie
In vierge of virgine olijfolie zit de stof (-)-oleocanthal. Die verbinding heeft een kankerremmende en antioestrogene werking.

Dagelijkse inname van 3 eetlepels virgine olijfolie beschermt zestigplussers tegen fragiliteit
Komt dat door oleocanthal?